Thursday, October 24, 2013

EPO: MAKLUMAT PENGAMBILAN

Maklumat Pengambilan

Secara umumnya kita perlu memastikan mendapat nutrient yang seimbang antara omega-6 dan omega-3. Ratio/julat yang seimbang antara omega-6 kepada omega-3 adalah 2:1 sehingga 4:1.


Kanak-kanak:~

Untuk masalah kulit atau ruam, dos disarankan adalah 2000-4000mg EPO (dalam bentuk kapsul)sehari . Pengambilan EPO tiak digalakkan kepada kanak-kanak berusia 10 tahun dan kebawah. Telah dilaporkan pengambilan maksima EPO tidak boleh melebihi 0.5 gram/kg berat badan sehari. Oleh itu disarankan berbincang dengan pengamal perubatan sebelum memberi makanan tambahan kepada anak anda.

Dewasa:~

Ekzema atau atopic dermatitis : Evening primrose (EPO) 4,000 - 8,000 mg sehari.
Rheumatoid arthritis: Evening primrose oil (EPO), 3,000 mg sehari.
Diabetes: Evening primrose oil (EPO), 5,000 mg sehari.
Mastalgia (ketidakselesaan, sensitive dan kesakitan payudara) atau simpton pra haid (PMS): Evening primrose oil (EPO), 3,000 - 4,000 mg sehari.

*dos yang dicadangkan disini adalah untuk individu yang mempunyai masalah tertentu. Bagi anda yang mengambil sebagai makanan tambahan sila rujuk dos yang disyorkan oleh pengeluar seperti yang tertera pada label produk tersebut.

**Perlu dipastikan bahawa pengambilan makanan tambahan berasaskan herba perlu diambil dengan berhati-hati dan dibawah pengawasan dan nasihat doktor. Apabila mendapatkan rawatan, pastikan anda menerangkan pengambilan makanan tambahan yang anda amalkan kerana makanan tambahan berasaskan herba mungkin (jika ada) mempunyai tindakbalas dengan sesetangah ubat-ubatan serta mungkin mempunyai kesan sampingan. Kepada individu yang akan menjalani pembedahan disarankan untuk berhenti mengambil EPO 2 minggu sebelum pembedahan dijalankan.

No comments:

Post a Comment